Wat is een Medezeggenschapsraad?

Iedere school heeft een medezeggenschapsraad (MR). Dit is bij wet geregeld. Onze school heeft ook een MR. Deze bestaat uit totaal zes leden. Drie ouders en drie teamleden. De teamgeleding wordt gekozen door het team, de oudergeleding wordt gekozen door ouders en verzorgenden.

Schoolbesturen hebben steeds meer mogelijkheden gekregen om een eigen beleid te voeren en kunnen steeds meer belangrijke beslissingen zelf nemen. Daarom is het belangrijk dat er een MR is die kan meepraten en meebeslissen over het schoolbeleid. In de wet zijn duidelijke spelregels voor goede medezeggenschap vastgelegd. Teamleden, ouders, directie en bestuur werken daarin samen aan goed onderwijs en een goed werk- en leefklimaat.

De onderwerpen die besproken worden hebben direct en/of indirect met de school te maken. Afhankelijk van het onderwerp is geregeld of de instemming van de oudergeleding nodig is of dat er alleen advies gevraagd moet worden. MR-leden kunnen zich hierbij laten informeren en laten ondersteunen door zowel interne als externe instanties.

Om de deskundigheid van met name ouders in een MR te bevorderen en vanwege periodieke wisselingen binnen de oudergeleding in de MR worden door de Vereniging van Openbaar Onderwijs (VOO) basiscursussen medezeggenschap aangeboden. Jaarlijks worden MR-leden in de gelegenheid gesteld een cursus te volgen en op die manier wegwijs gemaakt in de wereld van de medezeggenschap.

De MR beschikt over een eigen budget. De MR-bijeenkomsten zijn openbaar; u kunt deze dus bijwonen. Als u dat een keer van plan bent laat het dan een van de MR-leden van tevoren even weten. De vergaderverslagen van de MR zijn ter inzage beschikbaar op school.

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad

Er is ook een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). De GMR is een afvaardiging van zowel ouder- als personeelsgeledingen uit de bestaande medezeggenschapsraden van alle openbare basisscholen in Helmond. De GMR van OBSH en is gesprekspartner van het bestuur.

In de GMR worden met name bovenschoolse zaken aan de orde gesteld, zaken die alle openbare basisscholen van Helmond aangaan.

Het is dus belangrijk dat ook OBS 't Hout goed vertegenwoordigd is in de GMR. Pim Janssen en Ewout Heijman hebben zitting in de GMR.

Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties voor de medezeggenschapsraad?
Mail ons via: obshout@obsh.nl

Leden medezeggenschapsraad
Voorzitter: Ewout Heijman

Ouderleden: Philip Mes, Shereen Sookhlall-Harcharan, Noortje Lammers, Ewout Heijman (voorzitter)