Een kijkje bij de bovenbouw...

Groep 8B
De afgelopen weken is groep 8B  tijdens handvaardigheid bezig geweest met het maken van een carnavalsoptocht
van Disneyfiguren. Je vindt deze op het raam van onze klas. Ook al is ’t buiten nog wat koud…
Onze carnavalsstoet loopt al warm! Alaaf!




Met de groepen 7 naar het Rijksmuseum in Amsterdam

Op donderdag 7 februari zijn we samen met alle kinderen van groep 7 naar Amsterdam geweest voor een bezoek
aan het Rijksmuseum. Met de bus en ook een deel met de trein!
Dit was aansluitend op ons grote thema: De Gouden Eeuw. De kinderen hebben zelf onderzoek gedaan en tijdens het
lopen door de grachtengordel kregen ze van de leerkrachten nog veel extra informatie.
 



Voorleeswedstrijd

Dit jaar heeft Liza OBS ’t Hout mogen vertegenwoordigen tijdens de regionale voorleeswedstrijd!
Wij mochten met de hele klas naar de Pathé, waar we hebben mogen luisteren naar zeven voorlezers van
verschillende scholen uit Helmond. Helaas was Liza niet door naar de finale, maar zijn we wel enorm trots op haar!!
Wat heeft ze dit knap gedaan!




Groep 5C: Crossfit training

Op donderdag 7 februari heeft groep 5C deelgenomen aan een crossfit training. De kinderen waren erg enthousiast.
Op het einde waren ze moe, het was lekker rustig de rest van de middag :-)

Groep 6B: Een hele kunst
Op 5 februari ging groep 6B op bezoek in het Helmond museum. Dankzij bereidwillige ouders (en een opa) konden we met de auto gaan. In het museum kregen we een koffer met allerlei spulletjes: een etui met potloden, witte handschoentjes waarmee we een schilderij konden vastpakken, een fotoboekje met foto's van onderdelen van een schilderij, een opdrachtenboekje en meer. In tweetallen gingen we de fotofragmenten proberen terug te vinden in het echte schilderij.
Er waren leuke opdrachten waarbij goed gekeken moest worden. We leerden kijken naar abstracte kunst (Karel Appel), maar ook figuratieve schilderijen. Ook moesten we een schilderij goed zetten, een puzzel maken, natekenen enz.
Allemaal leuke en leerzame opdrachten. In de container buiten maakten we met Wii-controllers ons eigen lichtschilderij. Daarbij gebruikten we ook witte overhemden. Het was weer een leuke leerzame ochtend. Op school schreven we er een verhaal over. Kortom, het was echt 'Uit de kunst' vandaag.



Groep 5A

Proefjes circuit vanuit ‘Steam’, wat staat voor Science Technology Engeneering Arts Mathematics.
Juf Suzanne verzorgde samen met een aantal andere juffen allerlei proefjes over geluid, lucht, water en vuur.
Ook was er een spaghetti-marshmallow-challenge. Wie bouwt de hoogste toren.
Het was erg leerzaam en leuk!




Groep 7

Na de vakantie zijn de groepen 7 gestart met het nieuwe thema: De Gouden Eeuw. 
We begonnen met het volgen van drie colleges over ‘Kunst en cultuur’, ‘Handel en dagelijks leven’ en ‘Politiek en oorlog’. 
Wij mochten hierna zelf een van de drie thema's kiezen. We zijn nu bezig met een onderzoek over een deelonderwerp, bijvoorbeeld Rembrandt van Rijn, de VOC en Michiel de Ruijter. De eerste twee weken zijn we bezig geweest met het maken van een mindmap. Ook zijn we allemaal met een grachtenpand begonnen. Uiteindelijk gaan we hetgeen wat we onderzoeken op een leuke manier presenteren. 




Groep 6A
De afgelopen dagen hebben we in groep 6A hard gewerkt. We hebben kaarshoudertjes voor de winterdagen, sneeuwpoppen en kerstballen van vilt, kerstkaarten, maar ook zomaar een kaartje voor vrienden en familie gemaakt. Heerlijk gezellig samen aan het werk in deze donkere dagen.




Groep 5B

- in tweetallen werken aan een chromebook met de online-methode Faqta
- oefenen voor de dans die we op 5 december opgenomen hebben
- een overzicht van de prachtige surprises die uitgepakt zijn




FAQ-ta? - Frequently Asked Questions in groep 6B
“Meneer Adri, hoe ontstaat de bliksem?” Inderdaad, vaak hebben kinderen over van alles en nog wat vragen. Ze kunnen die vraag opschrijven en in ons vragendoosje doen. Later mogen kinderen eens op internet zoeken en het antwoord op de vraag presenteren aan de klas. Sinds dit jaar werken we ook met FAQTA. Alle kinderen krijgen een Chromebook / laptop, doen hun oortjes in en gaan aan de slag. Allerlei boeiende onderwerpen op gebied van aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuur en techniek etc. worden  online aangeboden. De kinderen krijgen veel korte informatieve filmpjes en maken in het werkboekje de opdrachten. De leerkracht kan precies zien hoe ver een kind is, wat ze ingevuld hebben of overgeslagen hebben. Omdat alles online staat kan het aanbod heel actueel zijn. Dit zijn de lessen waarbij je een speld kunt horen vallen en dat is soms wel anders:-)




Nationaal schoolontbijt in groep 5C

Donderdag 8 november hebben de kinderen genoten van een lekker ontbijt. Ze hielden zich niet in.
Het was bijna allemaal op, wat hadden ze een honger!
 
Groetjes uit groep 5C!



Groep 8B
Sinds kort werken we met een nieuwe methode voor wereldoriëntatie: Faqta. In het werkboekje ontdekten we een fout in de
theorie. Deze gaven we door aan de makers van de methode. En wat denk je...  op maandag stond de postbode op de stoep
met een heerlijke taart als bedankje voor onze oplettendheid!




Groep 4C

Tijdens de eerste periode van dit nieuwe schooljaar heeft groep 4C al keihard gewerkt. Wij werken bijvoorbeeld aan
het bouwen met lego, lezen op de poefjes met een speciale leesbril op, lezen met de grote timetimer op het bord
en ook het knutselen en schilderen vergeten we niet!




Groep 5A
Er is al weer hard gewerkt in groep 5. We hebben kennis gemaakt met Faqta, in tweetallen werken we met veel plezier aan de opdrachten. Bij Engels leerden we hoe we ons voor konden stellen. Van papier maakten we bruggen, knikkerbanen en wolkenkrabbers.
Heel knap allemaal! We ontdekten dat het Digibord plat ook heel fijn te gebruiken is voor leerzame spelletjes en ook van het leeshoekje wordt lekker relaxt gebruik gemaakt.




Kijkje in groep 4B
Tijdens het ‘Kijkje in de klas’ in groep 4B zijn we heel kunstzinnig bezig geweest. We hebben regenstralen gemaakt,
maar gelukkig werden we niet nat, omdat we ook een paraplu maakten!




In groep 4A:

1. Bij taal moesten we goed naar elkaar luisteren. De opdracht: een iemand vertelde over een boomhut en de ander moest de boomhut tekenen. Heb je goed geluisterd en lijkt de boomhut op de boomhut van de ander? Heel goed gedaan!
2.Lekker buiten spelen met dit mooie weer!
3. Wij kunnen een hele hoge muur bouwen!